|
Kvalitetsprofilen er et nyt udviklingsværktøj, som kan måle
på de bløde værdier, oplevelsen af hverdagen, holdninger
og normer. Kvalitetsprofilen kan forbedre undervisningen og samarbejdet
ved at få kvaliteter eller problemer, der er overset, frem i lyset.
Den er økonomisk i anskaffelse, let at forstå, kan anvendes
til både voksne og børn. Den giver store muligheder for kvalitative
og menneskelige forbedringer i det daglige.
Kvalitetsprofilens
væsentligste fortrin er, at den giver større accept og forståelse
i samarbejdet. Fremfor alt skaber den ikke tabere og vindere, men derimod
forståelse for, at undervisning og samarbejde er en fælles
proces, som alle parter har et medansvar for. Resultatet kan blive større
målopfyldelse, nye udviklingspotentialer, øget produktivitet,
færre sygedage samt mere motiverede elever/kursister, lærere
og ledere
Kvalitetsprofilen
findes til to formål:
1 |
Undersøgelse af brugertilfredshed
Kvalitetsmåling mellem brugere og ansatte på offentlige
institutioner og hos private udbydere af serviceydelser. |
2 |
Undersøgelse af samarbejde og trivsel
Kvalitetsmåling af samarbejde og arbejdsmiljø mellem
leder og medarbejdere i enhver type virksomhed eller institution. |
|
Indholdet
kan skræddersyes til den enkelte skoles behov. Kvalitetsprofilen
har været anvendt bl.a. inden for undervisningssektoren, dag- og
døgninstitutionsområdet samt af hospitalsvæsenet. I
det følgende kan De se, hvorledes Kvalitetsprofilen kan komme til
at fungere for Dem.
Her er princippet i Kvalitetsprofilen - Trin for trin
1
Kvalitetsprofilen består af en spørgeskemaundersøgelse.
Et spørgeskema til eleverne og et til lærerne. Spørgsmålene
er udformet som positive udsagn set fra elevernes og lærernes synsvinkel.
Der er maksimalt otte temaer i kvalitetsmålingen, og de kan defineres
og udvælges efter behov. Det er forskelligt, hvilke overordnede temaer
undersøgelsen gælder, alt efter om det er voksne kursister
i et undervisningsforløb, børn eller forældre til børn
i folkeskolen. I hvert tilfælde spørges til kvaliteten af
den undervisning, de pågældende er brugere af. Temaer og udsagn
til spørgeskemaet udarbejdes sammen med skolen og kræver 3
møder af ca. 2,5 times varighed.
2
Kvalitetsprofilen arbejder udelukkende med positive udsagn.
Der er 45 til 75 udsagn, som er fordelt på de otte temaer. Udsagnene
belyser i deres helhed en række forhold, som er væsentlige
for undervisning og samarbejde med elevgruppen. De udsagn, der bruges i
en undersøgelse, udarbejdes i samarbejde med skolen..
3
Det komplette spørgeskema med de 45 til 75 udsagn udfyldes
af begge parter i samarbejdet. Det kan være lærere og elever,
forældre og lærere eller lærere og skoleleder. Det tager
ca. ½ time at udfylde spørgeskemaet. Ud fra besvarelserne
kan en lang række fakta om undervisningen og samarbejdet.
Eksempel
på spørgeskema
1
.Forskelle mellem elevernes og lærernes opfattelsen af
idealtilstanden (venstre side af skemaet) kan afdækkes. Hvis for
eksempel lærerne mener, det er uvæsentligt, at eleverne har
indflydelse på større ændringer, mens eleverne anser
det for vitalt - så foreligger der et problem..
2
Forskelle mellem elevernes opfattelse af idealtilstanden (venstre
side af skemaet) og daglig praksis (højre side af skemaet) afdækkes.
Oftest vil det være således, at virkeligheden ikke lever helt
op til idealerne. Har forskellene i oplevelsen nået en vis størrelse
- så foreligger der et problem.
3
Forskelle mellem lærernes opfattelse af deres daglige
praksis (højre side af skemaet) afdækkes. Er der markant forskel
mellem elevernes og lærernes oplevelse af den daglige praksis - så
foreligger der et problemligger der et problem.
Denne
specielle undersøgelsesmetode måler på forskelle og
giver mange interessante oplysninger. Selv om det er en elevgruppe, der
er målegruppe i undersøgelsen, vil lærernes besvarelser
give oplysninger om deres eget syn på både sig selv og elevgruppen.
Vi har eksempler fra en kvalitetsundersøgelse på sprogskoler,
hvor kursisterne er godt tilfredse med kvaliteten, hvorimod lærerne
ser kvaliteten med mere negative briller, og undersøgelsen viser
utilfredshed hos lærerne med hensyn til f. eks. kursisternes udbytte
af undervisningen..
4
Resultatet af alle deltagernes vurderinger udkøres nu på Edb;
dels i form af udførlige tabeller til nøjere analyse, dels
i form af let forståelige søjlediagrammer, som giver overblik
over helheden.
Eksempel på søjlediagram fra brugertilfredshedsundersøgelse:
5
Resultaterne fra hvert enkelt tema udkøres i skemaer, og det er
nu let at overskue, hvor kvaliteten er god, og hvor "skoen trykker".
Resultaterne er lette at aflæse og forstå. Sammen med resultaterne
får skolen en kort rapport og en gennemgang af undersøgelsens
vigtigste resultater ved et afsluttende møde
Det er ofte en god ide, at planlægge opfølgning under en eller
anden form, som f.eks. supervision, personaletræning, kurser mv.
Mange problemer kan løses umiddelbart, fordi det er forhold, som
man ikke har været klar over og hvor løsningen er uproblematisk.
Eksempel på resultatskema fra brugertilfredshedsundersøgelse:
6
Alt samarbejde begynder og ender med mennesker. Efter at parterne
har fået gennemgået og læst undersøgelsens resul-tater,
mødes de nu i en efterfølgende session for at diskutere,
hvordan de sammen kan løse de problemer, der måtte være.
Den gensidige anerkendelse på de områder, hvor kvaliteten er
god får motivationen og arbejdsglæden til at stige. Grundlaget
for effektive forbedringer er tilstede her og nu, fordi der udelukkende
arbejdes med positive grundudsagn. Således er Kvalitetsprofilen et
letforståeligt og brugbart værktøj, der afdækker
skjulte facetter og muligheder og virker fremmende for nytænkning
og samarbejde.
Undersøgelsen skaber ingen tabere, men derimod mulighed for,
at alle kan blive vindere i undervisningens og samarbejdets svære
proces. Kvalitetsprofilen har yderligere den fordel, at en større
gruppe kan spørges, uden at det bliver særlig dyrt eller tidskrævende
for skolen. Det giver en bedre tillid til resultaterne, når alle
bliver spurgt.
Kvalitetsprofilen kan udføres på
tre måder:
1 |
Undersøgelsen bliver i alle faser udført af konsulentfirmaet.
|
2
|
Undersøgelsen gennemføres i forbindelse med et kursusforløb.
|
3 |
Undersøgelsens koncept og Edb-program leveres på licens.
Virksomheden udfører selv undersøgelsen. |
|
Kursus i kvalitetsmåling
Bliv din egen konsulent i kvalitetsmåling
10-dages kursusforløb over 8 uger
Modul I
2 kursusdage |
Torsdag |
Principperne i Kvalitetsmåling og Kvalitetsprofilens koncept
og edb-program. Valg af undersøgelsestype. Brugertilfredsheds- eller
samarbejde og trivselsundersøgelse. |
Fredag |
Forhandling om gennemførelse af undersøgelsen med leder/medarbejder.
Håndtering af modstand og eventuelle betænkeligheder og forbehold
på undersøgelsesstedet. Hvordan formuleres spørgsmålene.
Formulering af temaer og spørgsmål. |
Opgaver |
Forhandling lokalt. (Tidsforbrug ca. 4 timer) |
|
Modul II
2 kursusdage |
Torsdag |
Fortsætte med spørgsmål og indtaste på edb.
Udskrive spørgeskema. |
Fredag |
Instruktion i gennemførelse af undersøgelsen udfyldelse
af spørgeskema mv. |
Opgaver |
Undersøgelsen gennemføres på kursusdeltagerens
arbejdsplads, eller på en institution i kommune eller amt.
(Tidsforbrug ca. 8 timer). |
|
Modul III
4 kursusdage |
Tirsdag |
Besvarelserne indtastes på edb. |
Onsdag |
Resultaterne udskrives, gennemgås og analyseres. |
Torsdag |
Rapportmanus gennemgås og rapporten skrives ind |
Fredag |
Hvordan præsenteres resultatet af undersøgelsen og rapporten?
Håndtering af modstand og positive strategier for forandring. |
Opgaver |
Resultatet og rapporten afleveres og præsenteres på et
møde evt. flere møder af kursusdeltageren. (Tidsforbrug ca.
4 timer). |
|
Modul IV
2 kursusdage |
Torsdag |
Hvordan blev resultatet og rapporten modtaget? Hvilke forhold ændres
af sig selv uden intervention? |
Fredag |
Torsdag 2 kursusdage Fredag Hvilke interventioner kan evt. komme på
tale? Efterbearbejdning og skitse til handleplaner for kursusdeltagerne
med henblik på dialog og udvikling efter kursusafslutning. |
|
Undervisningen finder sted fra kl. 9.00 - 16.00, fredag sluttes kl. 15.00
PC'er udleveres til deltagerne under kursusperioden. Kursusprisen afhænger
af antal kursusdeltager.
Desuden tilbydes kursus i Kvalitetsprofilen af 4-dages varighed samt 1
dags introduktionskursus.
Lad det komme an på et møde
Kvalitetsprofilen er let at forstå for alle parter i samme
øjeblik, undersøgelsen går i gang. Det kan være
mere kompliceret at forklare på tryk, hvorledes Kvalitetsprofilen
kan anvendes i netop Deres skole eller uddannelsesinstitution.
Derfor vil vi anbefale Dem at ringe til konsulent Bodil Birke, som har
udviklet Kvalitetsprofilen, for at aftale et orienterende møde,
hvor De kan se et eksempel på en undersøgelse samt høre
nærmere om muligheder og priser.
Konsulentfirmaet Bodil Birke drives af Konsulent Bodil Birke. Uddannet
som lærer og sygeplejerske samt efteruddannet i ledelse, samarbejde
og gruppepsykologi.
Arbejdserfaring: Folkeskolelærer og voksenunderviser, forstander
for døgninstitution i Københavns kommune, Klostermosegård
og leder af forsøgsprojekter.
Konsulentvirksomhed siden 1989 med personaletræning, lederuddannelse,
supervision, konsulentbistand ved omstruktureringsprocesser og kvalitetsundersøgelser
samt fundsraising mv.
Bodil Birke har således et bredt kendskab og erfaringsgrundlag fra
både den private - og den offentlige sektor. Der er løst opgaver
for: Undervisningsministeriets Folkeoplysningsafdeling, Den Sociale Højskole
i Odense, Københavns Kvindedaghøjskole, Christianshavns Døttreskole,
Københavns Politi, CO2, Novo Nordisk, Diakonissestiftelsen, Amtshospitalet
Nykøbing Sjælland og Sikringsanstalten, Fyns Amt Psykiatriafdeling,
Amtskommunale plejehjem i Vestsjællands Amt, Københavns Amt
og Fyns Amt, Bispebjerg Hospital, Daginstitutionsområdet Smørum
Kommune, Krisecentret Garvergården, Rose Mariehjemmene, mv.
|