|
Kvalitetsprofilen
er et nyt udviklingsværktøj, som kan måle på de
bløde værdier, oplevelsen af hverdagen, holdninger og normer.
En undersøgelse med Kvalitetsprofilen kan forbedre samarbejdet ved
at få kvaliteter eller problemer, der er overset, frem i lyset. Den
er økonomisk i brug og let at forstå, kan anvendes på
alle typer af afdelinger. Den giver store muligheder for kvalitative menneskelige
forbedringer i det daglige.
Kvalitetsprofilens
væsentligste fortrin er, at den giver større accept og forståelse
i samarbejdet. Fremfor alt skaber den ikke tabere og vindere, men derimod
forståelse for, at pleje, behandling og samarbejde er en fælles
proces, som alle parter har et medansvar for. Resultatet kan blive større
målopfyldelse, nye udviklingspotentialer, øget produktivitet,
færre sygedage samt mere motiverede medarbejdere og ledere.
Kvalitetsprofilen
findes til to formål:
1 |
Undersøgelse af brugertilfredshed
Kvalitetsmåling mellem brugere og ansatte på offentlige
institutioner og hos private udbydere af serviceydelser. |
2 |
Undersøgelse af samarbejde og trivsel
Kvalitetsmåling af samarbejde og arbejdsmiljø mellem
leder og medarbejdere i enhver type virksomhed eller institution. |
|
I
Indholdet kan skræddersyes til den enkelte virksomheds behov. Kvalitetsprofilen
har været anvendt bl.a. inden for hospitalsvæsenet, dag- og
døgninstitutionsområdet samt undervisningssektoren. I det
følgende kan De se, hvorledes Kvalitetsprofilen kan komme til at
fungere for Dem.
Her er princippet i Kvalitetsprofilen - Trin for trin
1
Kvalitetsprofilen består af en spørgeskemaundersøgelse.
Et spørgeskema til patienterne og et til de ansatte. Spørgsmålene
er udformet, som positive udsagn set fra patienternes og de ansattes synsvinkel.
Der er normalt otte temaer i kvalitetsmålingen, og de kan defineres
og udvælges efter behov. Det er forskelligt, hvilke overordnede temaer
undersøgelsen gælder, alt efter om det er patienter på
et hospital, plejehjemsbeboere, dagcenterbrugere eller kursister i et undervisningsforløb.
I hvert tilfælde spørges til kvaliteten af den ydelse, de
pågældende er brugere af. De her viste eksempler på temaer,
er typisk forekommende.
2
Kvalitetsprofilen arbejder udelukkende med positive udsagn.
Der er 60 til 75 udsagn, som er fordelt på de otte temaer. Udsagnene
belyser i deres helhed en række forhold, som er væsentlige
for plejen, behandlingen og samarbejde med patientgruppen. De udsagn, der
bruges i en undersøgelse, udarbejdes i samarbejde med afdelingen.
.
3
Det komplette spørgeskema med de 60 til 75 udsagn udfyldes
af begge parter i samarbejdet. Det kan være personale og patienter,
personale og leder etc., etc. Det tager ca. ½ time at udfylde spørgeskemaet.
Ud fra besvarelserne kan en lang række fakta om serviceniveauet og
samarbejdet afdækkes.
Eksempel
på spørgeskema
(Klik på skemaet for forstørrelse)
1
Forskelle mellem patienternes og de ansattes opfattelse af idealtilstanden
(venstre side af skemaet) kan afdækkes. Hvis for eksempel de ansatte
mener, det er uvæsentligt, at patienterne har indflydelse på
større ændringer i behandlingen, mens patienterne anser det
for vitalt - så foreligger der et problem.
2
Forskelle mellem patienternes opfattelse af idealtilstanden
(venstre side af skemaet) og daglig praksis (højre side af skemaet)
afdækkes. Oftest vil det være således, at virkeligheden
ikke lever helt op til idealerne. Har forskellene i oplevelsen nået
en vis størrelse - så foreligger der et problem.
3
De ansattes opfattelse af deres indsats i den daglige praksis
(højre side af skemaet) afdækkes. Er der markant forskel mellem
patienternes og de ansattes oplevelse af den daglige praksis - så
foreligger der et problem. Evt et positivt problem på den måde,
at de ansatte anerkender deres arbejde lavere end patienterne.
Denne
specielle undersøgelsesmetode måler på forskelle og
giver mange interessante oplysninger. I patienttilfredshedsundersøgelser
får man oplysninger både om patienterne og de ansatte. Det
er ofte vigtige informationer, man får ved at se de ansattes syn
på både sig selv og patientgruppen. Vi har eksempler fra patienttilfredshedsundersøgelser,
hvor patienterne er godt tilfredse med kvaliteten, hvorimod de ansatte
ser kvaliteten af deres eget arbejde med mere negative briller, og undersøgelsen
afslører kraftig utilfredshed med egen arbejdsindsats, afdelingens
vilkår og patienternes ansvarlighed..
4
Resultatet af alle spørgeskemaerne udkøres nu
på Edb; dels i form af udførlige tabeller til nøjere
analyse, dels i form af let forståelige søjlediagrammer, som
giver overblik over helheden.
Eksempel på søjlediagram fra patienttilfredshedsundersøgelse:
(Klik på skemaet for forstørrelse)
5
Resultaterne fra hvert enkelt tema udkøres i skemaer, og det er
nu let at overskue, hvor kvaliteten er god, og hvor "skoen trykker".
Resultaterne er lette at aflæse og forstå. Sammen med resultaterne
får virksomheden en kort rapport og en gennemgang af undersøgelsens
vigtigste resultater ved et afsluttende møde.
Det er ofte en god ide, at planlægge opfølgning under en eller
anden form, som f.eks. ledersupervision, personaletræning, udviklingsseminar
mv. Mange problemer kan løses umiddelbart, fordi det er forhold,
som man ikke har været klar over og hvor løsningen er uproblematisk.
.
Eksempel på resultatskema fra patienttilfredshedssundersøgelse:
(Klik på skemaet for forstørrelse)
6
Alt samarbejde begynder og ender med mennesker. Efter at deltagerne
har fået gennemgået og læst undersøgelsens resultater,
mødes de nu i en efterfølgende session for at diskutere,
hvordan de sammen kan løse de problemer, der måtte være.
Den gensidige anerkendelse på de områder, hvor der er god kvalitet,
får motivationen og arbejdsglæden til at stige. Grundlaget
for effektive forbedringer er tilstede her og nu, fordi der udelukkende
arbejdes med positive grundudsagn. Kvalitetsprofilen et letforståeligt
og brugbart værktøj, der afdækker skjulte facetter og
muligheder og virker fremmende for samarbejdet. Undersøgelsen skaber
ingen tabere, men derimod mulighed for, at alle kan blive vindere i samarbejdets
svære proces. Kvalitetsprofilen har yderligere den fordel, at en
større gruppe kan spørges, uden det bliver særlig dyrt
eller tidskrævende for sygehuset eller institutionen. Det giver en
bedre tillid til resultaterne, når alle bliver spurgt.
Kvalitetsprofilen kan udføres på
tre måder:
1 |
Undersøgelsen bliver i alle faser udført af konsulentfirmaet.
|
2
|
Undersøgelsen gennemføres i forbindelse med et kursusforløb.
|
3 |
Undersøgelsens koncept og Edb-program leveres på licens.
Virksomheden udfører selv undersøgelsen. |
|
Kursus i kvalitetsmåling
Bliv din egen konsulent i kvalitetsmåling
10-dages kursusforløb over 8 uger
Modul I
2 kursusdage |
Torsdag |
Principperne i Kvalitetsmåling og Kvalitetsprofilens koncept
og edb-program. Valg af undersøgelsestype. Brugertilfredsheds- eller
samarbejde og trivselsundersøgelse. |
Fredag |
Forhandling om gennemførelse af undersøgelsen med leder/medarbejder.
Håndtering af modstand og eventuelle betænkeligheder og forbehold
på undersøgelsesstedet. Hvordan formuleres spørgsmålene.
Formulering af temaer og spørgsmål. |
Opgaver |
Forhandling lokalt. (Tidsforbrug ca. 4 timer) |
|
Modul II
2 kursusdage |
Torsdag |
Fortsætte med spørgsmål og indtaste på edb.
Udskrive spørgeskema. |
Fredag |
Instruktion i gennemførelse af undersøgelsen udfyldelse
af spørgeskema mv. |
Opgaver |
Undersøgelsen gennemføres på kursusdeltagerens
arbejdsplads, eller på en institution i kommune eller amt.
(Tidsforbrug ca. 8 timer). |
|
Modul III
4 kursusdage |
Tirsdag |
Besvarelserne indtastes på edb. |
Onsdag |
Resultaterne udskrives, gennemgås og analyseres. |
Torsdag |
Rapportmanus gennemgås og rapporten skrives ind |
Fredag |
Hvordan præsenteres resultatet af undersøgelsen og rapporten?
Håndtering af modstand og positive strategier for forandring. |
Opgaver |
Resultatet og rapporten afleveres og præsenteres på et
møde evt. flere møder af kursusdeltageren. (Tidsforbrug ca.
4 timer). |
|
Modul IV
2 kursusdage |
Torsdag |
Hvordan blev resultatet og rapporten modtaget? Hvilke forhold ændres
af sig selv uden intervention? |
Fredag |
Torsdag 2 kursusdage Fredag Hvilke interventioner kan evt. komme på
tale? Efterbearbejdning og skitse til handleplaner for kursusdeltagerne
med henblik på dialog og udvikling efter kursusafslutning. |
|
Undervisningen finder sted fra kl. 9.00 - 16.00, fredag sluttes kl. 15.00
PC'er medbringes af deltagerne under kursusperioden. Kursusprisen afhænger
af antal kursusdeltager.
Desuden tilbydes kursus i Kvalitetsprofilen af 4-dages varighed samt 1
dags introduktionskursus.
Lad det komme an på et møde
Kvalitetsprofilen er let at forstå for alle parter i samme
øjeblik, undersøgelsen går i gang. Det kan være
mere kompliceret at forklare på tryk, hvorledes Kvalitetsprofilen
kan anvendes i netop Deres skole eller uddannelsesinstitution.
Derfor vil vi anbefale Dem at ringe til konsulent Bodil Birke, som har
udviklet Kvalitetsprofilen, for at aftale et orienterende møde,
hvor De kan se et eksempel på en undersøgelse samt høre
nærmere om muligheder og priser.
Konsulentfirmaet Bodil Birke drives af Konsulent Bodil Birke. Uddannet
som lærer og sygeplejerske samt efteruddannet i ledelse, samarbejde
og gruppepsykologi.
Arbejdserfaring: Folkeskolelærer og voksenunderviser, forstander
for døgninstitution i Københavns kommune, Klostermosegård
og leder af forsøgsprojekter.
Konsulentvirksomhed siden 1989 med personaletræning, lederuddannelse,
supervision, konsulentbistand ved omstruktureringsprocesser og kvalitetsundersøgelser
samt fundsraising mv.
Bodil Birke har således et bredt kendskab og erfaringsgrundlag fra
både den private - og den offentlige sektor. Der er løst opgaver
for: Undervisningsministeriets Folkeoplysningsafdeling, Den Sociale Højskole
i Odense, Københavns Kvindedaghøjskole, Christianshavns Døttreskole,
Københavns Politi, CO2, Novo Nordisk, Diakonissestiftelsen, Amtshospitalet
Nykøbing Sjælland og Sikringsanstalten, Fyns Amt Psykiatriafdeling,
Amtskommunale plejehjem i Vestsjællands Amt, Københavns Amt
og Fyns Amt, Bispebjerg Hospital, Daginstitutionsområdet Smørum
Kommune, Krisecentret Garvergården, Rose Mariehjemmene, mv.
|